Informativní obrázek, název alba, osoby a obsazení, údaje o vydavateli, nahrávce a autorech

Mánička v pasti

Spejbl a Hurvínek - Miloš Kirschner
Mánička a Bábinka - Helena Štáchová
Žeryk - Miroslav Černý
Drsňák - Josef Větrovec, Fanny - Gabriela Vránová, Louda - Jiří Lír
Velitel Požárníků - Jiří Bruder, Požárníci - Svatopluk Skládal, Jan Řeřicha
Hlas z rádia,megafonu - Mila Mach, Jana Andresíková
Tanečnice v maskách - Jiřina Sevastová

Údaje platné pro gramofonovou desku:
Vydavatel: SUPRAPHON
Číslo nahrávky: 33 Stereo 1118 1330G, 33 Stereo 1 18 1330G
Nahráno: 10.4. - 14.4.1972 v pražském studiu Lucerna.
Vydáno: 1972

Údaje platné pro magnetofonovou kazetu:
Vydavatel: SUPRAPHON
Číslo nahrávky: Stereo 10 1330-4 811 CA
Zvukové efekty: Aurel Lesák, hudební efekty z archívu Divadla S+H
Vydáno: 1975

Napsal: Miloš Kirschner a Vladimír Straka
Režie: Jiří Šrámek
Zvuková režie: inf. Adolf Řípa
Střih a mixáž: Jiří Vartoš
Cover: Radko Haken (1972)
Odpovědná redaktorka obalu: Jana Řehořová
 
Náhled obalu
Přední strana přebalu LP (33 Stereo 1 18 1330G)
 
Zadní strana přebalu LP (33 Stereo 1 18 1330G)
 
     
Přední strana přebalu LP (33 Stereo 1118 1330G), rarita - vypadl název alba!
 
Zadní strana přebalu LP (33 Stereo 1118 1330G)
 
     
Přední strana přebalu LP (jiný formát i umístění všech textů)    
   
Za informace mnhokrát děkujeme panu Martinu Knippnerovi.    
     
Přední strana přebalu LP (33 Stereo 1 18 1330G)
 
Zadní strana přebalu LP (33 Stereo 1 18 1330G)
Cover:
E. Klimentová
     
Přední strana přebalu MC
 
Zadní strana MC
 
Prázdná strana, jsou zde uvedeny pouze informace
o Dolby systemu, kterým byla tato kazeta nahrána.
     
Víte, že ...
  • Toto je historicky první dlouhohrající nahrávka Divadla S+H.
  • Příběh byl psán přímo pro gramodesku.
  • I když z volně navazující trilogie Past na Hurvínka - Mánička v pasti - Žerykova past je v pořadí druhá, vyšla jako první.
 
Poznámky

Všechno to vlastně začalo tím, že se taťulda Spejbl s bábinkou rozhodli potrestat Hurvínka za to, že se po večerech toulá. Proto na něho připravili past, Bábinka se převlékla za lupiče, odnesla Hurvínkovy hračky a schovala je na půdě školy; místo nich nechala Hurvínkovi jen výhružný dopis s podpisem "Vousatí". Hurvínek tušil, že je to jenom hra a léčka, kterou připravili dospělí, aby ho vystrašili, a proto se směle vypravil do školy. Proklouzl potají kolem školníka a začal na půdě hospodařit po svém. Jenomže najednou se všechno pořádně zamotalo. Do hry se připletl další lupič, tentokrát opravdový a převlečené bábince k nerozeznání podobný. Místo na bábinku narazil Hurvínek na neznámého vousáče. Navíc se taťulda Spejbl převlékl za medvěda a Hurvínka i Máničku důkladně poplašil. Nakonec ovšem všechno dobře dopadlo - ale dobrodružství Hurvínka, Spejbla, Máničky a bábinky tím zdaleka neskončila . ., Miloš Kirschner a Vladimír Straka o tom napsali dobrodružnou i veselou hru PAST NA HURVÍNKA, která se od podzimu 1971 hraje v divadle Spejbla a Hurvínka v Praze. Poslední dobrodružství oblíbených hrdinů to však opravdu nebylo.
Bábinka si doma na památku schovala vousatou masku lupiče Drsňáka, ačkoliv nemohla tušit, jak se jí jednou bude hodit. Jednoho dne se totiž neztratil Hurvínek, ale Mánička, a Hurvínek se Spejblem a bábinkou se znovu museli utkat s proslulým Drsňákem a jeho bandou, která Máničku unesla.
A tak vznikla nová hra Miloše Kírschnera a Vladimíra Straky, MÁNIČKA V PASTI, která se ještě před svým jevištním provedením dostává k posluchačům v podobě dobrodružné hry na gramofonové desce.
MÁNIČKA V PASTI je první ucelená hra se Spejblem a Hurvínkem na gramofonové desce, dokonce ve stereofonní formě, a tak je to prvenství hned dvojnásobné. V natáčení dialogů a výstupů oblíbených loutek, které má už dlouholetou tradici (první desky se Spejblem a Hurvínkem se natáčely už ve třicátých letech), je to tedy podstatný krok vpřed. K populárním hrdinům se vedle Máničky a Žeryka připojuje trochu ztřeštěná, v podstatě však dobrosrdečná bábinka, takto učitelka přírodopisu; také další barvité postavičky nepochybně přispějí k tomu, aby si příběh unesené Máničky získal přinejmenším stejnou pozornost jako veselé příběhy a rozpravy oblíbeně dvojice.

Je to skoro neuvěřitelné, ale ti dva mílí holohlaví hrdinové si pozornost malých i velkých diváků udržují už bezmála půl století. Spejbl vstoupil poprvé na scénu roku 1920 a Hurvínek jen o šest let později. l když původně patřili jen divadlu a jejich spolutvůrce q první interpret, národní umělec prof. Josef Skupa, snad ani zpočátku nemyslil na větši uplatnění, gramofonová produkce jejich popularitu ještě znásobila. Nezalekli se ani filmu, úspěšně zakotvili v rozhlase, ožilí i na stránkách knížek a časopisů, sklízeli vavříny v zahraničí a úspěšně vstoupili i na televizní obrazovky doma i za hranicemi. Na stovkách představení jim tleskalo obecenstvo v celé Evropě, vypravili se až do Indie, na africké pobřeží a zabrousili i za moře, do Kanady. Doma, v Čechách a na Slovensku, odehráli tisíce představení. Nikdy nestárnou, nikdy nikoho nezarmoutí. Dovedou mluvit k mladým i starým. Jejich příběhy dovedou dojmout, vzrušit i rozesmát a jejich dobrodružství jsou opravdu nevyčerpatelná; vždy se najde ještě něco nového, co na vlastní kůži nezkusiti a s čím se musí po svém, 3 vždy s nezdolným optimismem vypořádat.
MÁNIČKA V PASTI je tedy prozatím posledním, nejnovějším, rozhodně však ne posledním dobrodružstvím pana Spejbla a jeho "rodinky". Příště se mohou 1 ocitnout třeba v říši pohádek a snů, na mořském dně, v cirkusové manéži, na břehu rybníka nebo na Marsu;, kdo ví, kam ještě je na svých křídlech zanese pani Fantazie ...

(Pavel Grym - přebal gramofonové desky)

 
Vydáno znovu jako součást kompilace S+H 8 - V hlavní roli Mánička
 
Poslední aktualizace: 7.6.2004
[ nahoru ]