Informativní obrázek, název alba, osoby a obsazení, údaje o vydavateli, nahrávce a autorech

Spejbl a Hurvínek

Spejbl a Hurvínek - Josef Skupa


Údaje platné pro gramofonovou desku:
Vydavatel: SUPRAPHON
Číslo matrice: 16-009, 16-010
Objednací číslo: XM 60004

Číslo nahrávky (VERZE 1):
Mono (16 2/3) XM 60004, F-162577, 16 009 II./III. - strana A, 16 010 III.(strana B)

Číslo nahrávky (VERZE 2):
Mono (16) XM 60004, F-162577, 16/009 II./III. 69 1 - strana A, 16/010 III.(strana B)

Číslo nahrávky (VERZE 3):
Mono (16 2/3) XM-60004, F09 162577, 16/009 II./III. - strana A, 16/010 III.(strana B)
Vydáno: 1968

Autor: Josef Barchánek (1-5,8-14), Ladislav Khás (6), F. Wenig (7)

 
Přehled stop
 Strana A:   1.
  Spejbl a doba kamenná   Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
2.
  Spejbl sportovcem   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 2
3.
  Hurvínkovy nové šaty    
4.
  Spejblova kuchařská kniha (VERZE 1 a 2: Spebl se S)
Špejblova kuchařská kniha (VERZE 3: uveden Spebl se Š)
  Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
5.
  Hurvínek v zoologické zahradě   Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
6.
  Užovky   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
Později vyšlo na SP Hurvínek za chvíli pouhou rozebere větu dlouhou / Užovky
7.
  Hurvínek za chvíli pouhou rozebere větu dlouhou   Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
Vyšlo také na zvukové pohlednici Hurvínek za chvíli pouhou rozebere větu dlouhou
Později vyšlo na SP Hurvínek za chvíli pouhou rozebere větu dlouhou / Užovky
Strana B:   8.
  Pes obecný   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
9.
  Hurvínkova fyzika   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 2
10.
  Popletený přírodopis   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 2
11.
  Hurvínek píše úkol   Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
Vyšlo také na zvukové pohlednici Hurvínek píše úkol
12.
  Zdravověda u Spejblů   Později vyšlo na MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
13.
  Spejbl znalec hudební (VERZE 3)
Spejbl znalec umění (VERZE 1 a 2, jde o chybu v názvu nahrávky)
  Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
14.
  Spejblův zeměpis   Později vyšlo na LP Skupův Spejbl a Hurvínek
a MC/CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy 1
         
Náhled obalu
Přední strana přebalu (VERZE 1)
 
Zadní strana přebalu (VERZE 1)
Cover:
J. Pavlín
a
G. Šeďa
1968
     
1. strana desky (VERZE 1)   2. strana desky (VERZE 1)
 
     
Přední strana přebalu (VERZE 5)    
   
Za poskytnutý náhled obalu mnohkrát děkujeme p. M. Knippnerovi.    
     
Přední strana přebalu (VERZE 2)
 
Zadní strana přebalu (VERZE 2)
 
     
1. strana desky (VERZE 2)   2. strana desky (VERZE 2)
 
     
Přední strana přebalu (VERZE 3)
 
Zadní strana přebalu (VERZE 3)
 
     
1. strana desky (VERZE 3)   2. strana desky (VERZE 3)
 
     
Přední strana přebalu (VERZE 4)
 
Zadní strana přebalu (VERZE 4)
Cover:
Váňa
1958
     
Poznámky

Přepis článku ze zadní strany přebalu (VERZE 1):

Diskotéka Josefa Skupy

Leden 1967 přinesl dvě výročí, oživující vzpomínky na pozoruhodný zjev naší kultury - na národního umělce Josefa Skupu. Před sedmdesáti pěti lety - 16. ledna - narodil se v jihočeských Strakonicích, před deseti lety - 8. ledna - skončil v Praze svou životní pouť. urna s jeho popelem je uložena na čestném místě plzeňského ústředního hřbitova, označeném památníkem, společným dílem Skupova spolužáka z pražské Uměleckoprůmyslové školy národního umělce JanaLlaudy a Skupova žáka, národního umělce Jiřího Trnky.
Loutkář a výtvarník Josef Skupa byl složitá tvůrčí osobnost, mnohostranně nadaná. Jeho výraznou vlastností byla i nevšední muzikálnost. Skupovo hudební nadání se projevilo nejen pasivní vnímavostí a chápáním dobré hudby, ale také aktivně. Učil se na některé nástroje a není pochyby, že z něho mohl být stejně dobrý hudebník, jako byl herce a výtvarníkem, kdyby byl soustavně rozvíjel své nemalé hudební nadání.
Alespoň jeden příklad: v Loutkovém divadle feriálních osad v Plzni, na scéně, kde se zrodily slavné Skupovy marionety a kde kladl základy svého pozdějšího věhlasu loutkáře - umělce, účinkoval v prvních letech Skupova působení nevelký orchestr, starající se o scénickou hudbu a s úspěchem i o hudební část malých oper, například Mozarta apod. Skupa v něm obsadil bicí nástroje. Ačkoliv přitom současně mluvil a hrál i své role, obsluhoval instrumenty umístěné v zákulisí a v prostrou pro loutkoherce s takovou bravurou, s takovým citem pro rytmus a náladu té které skladby, s takovou profesionální fortelností, že by byl výtečně obstál i ve velmi vyspělém jazzovém orchestru.
Dokladů by bylo víc, ale připomeňme si ještě Skupovy spejblovsko-hurvínkovské songy a kuplety, z nichž některé nazpíval i na desky. Nejeden z těchto zpěvů byl nenapodobitelnou parodií, předpokládající dokonalou znalost a cit pro předlohu.
Gramofonová deska, to byla velká láska - tedy nejenom koníček - náruživého sběratele Josefa Skupy. Už v době, kdy jsme začali spolupracovat, kolem roku 1920, vlastnil početnou sbírku černých kotoučů. Lety se jeho diskotéka rozrostla tak, že jsem nikdy neviděl větší v držení jednotlivce. Beethoven, Bach, naši klasikové i novodobí skladatelé, lidová muzika naše i cizí, hudba orientální i primitivních národů, od filharmonie k dechovce a mnoho jazzu a taneční hudby, k tomu desky zachycující hlasy zvířat, zvuky z přírody i strojů apod.
Při výběru desek se Skupa řídil nejenom svými hudebními zálibami, ale i zřeteli k potřebám divadélka. Postupem času využíval totiž při svých inscenacích stále hojněni reprodukovanou hudbu, a nakonec, když svou scénu přebudoval na výrazně zájezdové divadlo, obstarával potřebnou hudbu a zvukový doprovod jen ze zdrojů své diskotéky.
Z desek montoval a mixoval scénickou hudbu s nenapodobitelnou vynalézavostí a muzikantským citem a vkusem.
Tyto Skupovy hudební kreace byly podstatnou složkou jeho inscenací a komponoval si je úplně sám. Své "výrobní tajemství" si neponechal jen pro sebe, ale napsal a zveřejnil o využití gramofonu v loutkářské technice návodné poučení pro jiné loutkáře. Posléze si v několika případech vyráběl vlastní nahrávky zvukových efektů a hudebního podmalování her svého repertoáru.
Skupova diskotéka však nesloužila jen těmto praktickým účelům; byla zdrojem i jeho soukromého potěšení a povznesení ve chvílích vzácného volna. Vzpomínám rád na nejeden podvečer, kdy mi Skupa, jak říkal, "činil koncerty" z pokladů své bohaté sbírky.
není divu, že ctitel reprodukované hudby nadšeně vyhověl pozvání, aby sám namluvil a nazpíval gramofonové desky. Je jich asi půl stovky, od těch prvních značky His Master's voice z konce roku 1930 přes desky značek Ultraphon a Esta až k posledním dvěma supraphonovým, které nahrál na jaře roku 1956, tedy nedlouho před svou smrtí.

Frank Wenig

 
Moc děkujeme za informace, které poskytnul Olda Borůvka.
 
Poslední aktualizace: 17.4.2006
[ nahoru ]