Informativní obrázek, název, informace o díle, vydavateli a autorech

Klauni v dřevácích

Napsal: Pavel Grym

Vydalo nakladatelství Panorama v Praze roku 1988 jako svou 4517. publikaci
Autoři fotografií: Josef Ptáček, Vladimír Sirůček a archív D S + H
V textu použito kreseb: A. Hoffmeistera, J. Skupy a J. Trnky
Obálka, vazba a grafická úprava: Ivan Urbánek
Odpovědná redaktorka: Michaela Holznerová
Výtvarná redaktorka: Věra Běťáková
Technická redaktorka: Alena Suchánková
Z fotosazby písmem: Times-Digiset, zhotovené v n. p. Svoboda, grafické závody, Praha 10-MaIešice,
Vytiskly: MTZ Olomouc
Počet stran: 368 stran textu, 24 stran obrazové přílohy
Vydání: První vydání
Náklad: 3 500 výtisků
AA 28,55 VA 28,97 402-22-856
09/20 11-116-88
Cena váz. výtisku 39 Kčs
 
Přehled kapitol
  Hodlajíce vyprávět...
    Obraz 1. Zázrak stvoření
    Obraz 2. Mládí klaunů
    Obraz 3. Jdeme do toho
    Obraz 4. Předčasné zrání
    Obraz 5. Křižovatky
    Obraz 6. Proměny
  Obraz 7. Spejblův principál
    Obraz 8. Čas syntézy
    Obraz 9. Střídání stráží
    Obraz 10. Čas hledání
    Obraz 11. Jací jsou
    Epilog: O slávě
     
Poznámky
Spejbl s Hurvínkem jsou ojedinělým fenoménem našeho i světového loutkového divadla. Kdysi tak slavní Kašpárek a Škrhola jsou už dávno na ústupu; jsou přece jen postavami pouze pohádkovými, zatímco Spejbl a Hurvínek jsou už v třetí generaci našimi současníky.
Jejich cesta k současné podobě nebyla jednoduchá. Od kabaretnich počátků pres dějově hýřivé revue se pomalu tříbila jejich svérázná filozofie a optimistický humor. Jejich první' interpret, prof. Josef Skupa, je dovedl k výrazné aktuální podobě jak v předválečném období, tak v době okupace, kdy se z oblíbených komiků takřka pres noc stali mluvčí porobeného národa. Jeho pokračovatel Miloš Kirschner je převzal na kritické křižovatce, v době, kdy se rozhodovalo, zda tito klauni v drevácích jako přežitek předválečné doby mají současné době vůbec co říci. Život loutek a jejich moudrost jsou koneckonců závislé na lidech. Miloš Kirschner dokázal, že Spejbl s Hurvínkem ještě neřekli poslední slovo. Atak díky lidem loutky přežily.
Pavel Grym, autor divadelních her a televizních muzikálů, publicista a novinář, této dlouhé a složité cestě dvou komiků věn oval. knihu, která přináší rozsáhlé shrnutí a zhodnocení Činnosti Divadla Spejbla a Hurvínka od jeho amatérských začátků v Plzni až po nedávné dny. Jako divák a divadelní kritik sledoval Divadlo S+H dávno předtím, než se stal jeho autorem, uměleckým pracovníkem a posléze dokumentaristou a historikem. Shromáždil z archívů, publikací, vzpomínek pamětníků i z vlastní zkušenosti řadu cenných, často i objevených údajů a doplnil je vybranými ukázkami z unikátních rukopisných textů i nahrávek i z ohlasů tisku. Pro svou publikaci volil šťastně formou částečně beletrizovaného vyprávění. Dbá na přesnost a věcnost faktografie, fakta však začleňuje do živého toku vyprávění a tak jeho líčení historie Divadla S+H má dynamický spád a dobře se čte.

Autor se v přesném chronologickém postupu zabývá nejen vznikem obou loutek a jejich nezvyklých jmen, ale i tím, co z uměleckého a společenského hlediska formovalo jejich vývoj. Dostane se tu ve větší míře poprvé i na Skupova slavného plzeňského Švejka, na Skupovu krátkou spolupráci s Osvobozeným divadlem, na vážnou okupační etapu i kritické poválečné období hledání, které dostává s příchodem Miloše Kirschnera nový kurs a vrcholí proměnou loutek v hrdiny dneška.
Pavel Grym připravil komentovaný sborník textů S+H pro berlínské nakladatelství Henschelverlag, který vyšel ve třech vydáních, redigoval i další spejblovské publikace /Spejblův magazín, Spejblovy ukolébavky/, napsal také řadu scének, dialogů a her pro S + H. Zná tedy tuto problematiku jako kritik, publicista, autor i historik.
Kniha KLAUNI V DŘEVÁCÍCH je proto všestranně zasvěceným svědectvím o vzniku, vývoji a působnosti našich nejpopulárnějších loutek a lze předpokládat, že nezklame ani divadelní vědce, ani diváky, kteří si tolik zamilovali tyto dvě svérázné postavičky.


(Obal knihy)

 
Poslední aktualizace: 7.6.2004
[ nahoru ]