*** LIDÉ ZA OPONOU - MIKI KIRSCHNER ***
 

Miki Kirschner

- scénograf
- výtvarník
- režisér
- scénárista
- s D S+H začal spolupracovat od roku 2002 a od roku 2010 zde působí jako výtvarník
- absolvent FAMU - obor režie animované a multimediální tvorby

Filmy režie:
„Life on“ (15min.) magisterský film /festivaly Anifest, dále v Taipei, Hirošimě, Římě, Barceloně, Valenciennese/
„DHARMA“ – (15min.) autorský dokument o Indii /ČT2/
NG Praha – film a DVD k výstavě „Tance a obrazy 16.-18.století“......(30min)
"Jak se dostat Hurvínkovi na zoubek" (naučný film)
''Spejblova výhodná koupě" (naučný film)
''Heute im Osten'' (politické glosy se Spejblem a Hurvínkem- mdr)
"Angličtina s Hurvínkem" naučný seriál ČT :D
"Hurvínek v přírodě" (naučný seriál )

Filmové scénáře:
Hurvínek a kouzelné muzeum /spoluautor/- realizováno premiéra podzim 2017
Austerlitz advent /spoluautor/- realizováno premiéra podzim 2017

Autor a režisér projekcí:
Igor Stravinský – „L’Histoire du Soldat“
„Barvy a tóny země a ohně“ - koncert T.Strickera (Obecní dům)
„Andílci“ projekt – Bouda, ND
„Antigona“ - ND, Stavovské divadlo
„Nevyléčitelní“ - Západočeské divadlo, Cheb
„Marjánka matka pluku, aneb ženské srdce“ - ND Moravské, Brno,
„7 slov vykupitelových“ – orchestr Berg, kostel p. Marie Sněžné v Praze.

Autor a režisér CD pohádek:
Jak s Máničkou šili všichni čerti (Supraphon), Hurvínek mezi osly (Supraphon), Jak pan Spejbl prášil (Supraphon)

Autor dětských knih:
Hurvínek mezi osly, Jak pan Spejbl prášil

Ilustrace knih:
„Nechci do jiný cimry“, „Hurvínkovy hudební pohádky“, „Hurvínek a Mánička na cizí planetě“, „Jak pan Spejbl prášil“
Ilustrace cd Supraphon:
"Jak s Máničkou šili všichni čerti", "Hurvínek a funící Billy", Hurvajz, vyžvejkni se"

Představení D S+H:
Jak pan Spejbl prášil /spoluautor textu, režisér a výtvarník/
Hurvínek mezi osly /autor textu, režisér a výtvarník/
O myších a loutkách /výtvarník – návrhy loutek/
Hurvínkova cesta do Tramtárie /výtvarník – návrhy loutek a scény/
To nejlepší s S+H /výtvarník - návrhy loutek/
Žeryk padá vzhůru /výtvarník – návrhy loutek/
Spejblovo hudební zmatiné /výtvarník - návrhy loutek, opony/
Jak s Máničkou šili všichni čerti /autor textu, režisér a výtvarník/
Hurvínkovo přání /výtvarník/
Spejbl versus Drákula /výtvarník/
Spejbl a město hříchu /spoluautor textu, režisér a výtvarník/

*****************************************************

Miki Kirschner - scénograf, výtvarník, režisér, scénárista. Zrovna tak jako jeho sestra Denisa, kráčí ve stopách svých rodičů a tyto stopy jsou v Divadle Spejbla a Hurvínka čím dál patrnější.

1) Na rozdíl od Vaší sestry, Denisy Kirschnerové, byla Vaše cesta k Divadlu Spejbla a Hurvínka klikatější a trvala delší dobu. Absolvoval jste FAMU – obor režie animované a multimediální tvorby a následně jste stvořil řadu úspěšných projektů. Čím Vás zaujal zrovna tento obor?
Dá se říct, že má profesní cesta k divadlu byla klikatá jen na první pohled. Když se nad tím opravdu zamýšlím, je až zvláštní, jak pro mne bylo divadlo Spejbla a Hurvínka takovým zvláštním magnetem, který si mě vždy držel. Do 15 let jsem viděl snad všechny premiéry pro malé i dospělé diváky a divadlo díky mým rodičům bylo takovým naším druhým domovem. Ani na střední škole jsem se loutkám nevyhnul, studoval jsem na SMŠUD v Praze obor Hračka, loutka, maska. Občas jsem si v létě přivydělával na brigádě v divadle jako vrátný. Po střední škole jsem pracoval asi rok v divadle na půl úvazku jako pomocný osvětlovač, než jsem byl přijat na FAMU, na obor animovaná a multimediální tvorba. Tam jsem měl možnost věnovat se filmu a je pravda, že divadlo bylo na pár let, trošku stranou. Nicméně jedním z našich hlavních pedagogů byl Břetislav Pojar. Takže co se loutek týká, byl jsem stále pod jejich vlivem, i když jsem časem začal tíhnout víc k animaci počítačové a k experimentu, než ke klasické animaci. Ale i přes to si mě divadlo drželo a měl jsem několikrát možnost zkusit si i propojení různých druhů médií a pochopit trochu souvislosti a možnosti komunikace mezi nimi.

2) Který z těchto projektů vnímáte jako nejdůležitější?
Nedá se asi říct, že něco z toho co jsem dělal je pro mě víc důležité. Já tvorbu chápu jako přirozenou cestu, kde jedna věc vás vede k té další a v podstatě vás jakýmsi způsobem šlechtí a utváří. Samozřejmě mohu říct, že některé věci co jsem dělal mám radši než jiné.

3) Nakonec jste však pevně zakotvil v D S+H. Bylo to takzvané „volání rodu“?
Bylo to asi přirozené tíhnutí k loutkám a poetice divadla, ale také tím, že toto divadlo je naprosto unikátní a máte zároveň možnost pracovat se skvělým týmem lidí. To jsou ingredience, jaké si můžete jen přát.

4) Pro divadlo píšete, ilustrujete, režírujete, navrhujte loutky i scény – co z toho je pro vás prioritní a co vás baví nejvíce?
Je pro mě vždy důležité, aby se všechny tyto složky skládaly do jednotného celku, a aby se tyto složky navzájem posilovaly a povznášely. Takže je pro mne prioritou je vyvážit.

5) Je úžasné sledovat, jak každý autor ať již ilustrací, či her, dává svému dílu osobitý rozměr. Ve Vašem podání charakteristik Spejbla a Hurvínka lze občas najít – vedle všech ostatních potřebných složek – i jistý náznak melancholie a sklíčenosti. Je to jen zdání, nebo tyto hrdiny vidíte v širším měřítku, než je obvyklé?
Moje filozofie je, že každý příběh by měl zrcadlit a vytvářet reálné pocity v divákovi. Jedině pak divák zapomíná na to, že se dívá jen na loutky a nastává ztotožnění s postavami. Mám pocit, že určitou melancholii a sklíčenost přináší dnešní "moderní doba". Možná to je to co vytváří dojem širšího rámce postav.

6) Nemůžeme nezmínit veleúspěšnou hru Jak s Máničkou šili všichni čerti, kde jste uveden jako autor textu, režisér i výtvarník. Ta hra má vše co si může od loutkové hry pro děti člověk přát – nápad, provedení, humor i poučení. Mohl byste nám přiblížit její vznik?
"Mánička" vznikla částečně ze zcela praktických důvodů. Uvědomil jsem si, že za dlouhou existenci divadla, měla tahle úhlavní kamarádka Hurvínka jen jednu hru, kde byla v hlavní roli. A když vidíte excelentní loutkoherectví Michaely Stejskalové, kdy loutka doslova ožívá, až si říkáte, jestli v tom nejsou nějaké čáry a v té době vrcholnou formu hereckou mé maminky, Heleny Štáchové, byl by hřích, pro Máničku takovou hru nenapsat. No a myslím, že se to opravdu povedlo, a s Robinem Králem (texty písní) a Jirkou Škorpíkem (hudba) jsme vytvořili muzikál pro děti se vším, co k tomuto žánru patří. Pro mě osobně je to asi moje nejmilejší hra.

7) Vaše nejnovější hra pro dospělé – Spejbl a město hříchu – je zase něco zcela nového. Něco co by divák, který přišel „na Hurvínka“ nečekal.
To je cílem. Divák by měl vždy zažít překvapení a dostat něco "nového". Samozřejmě to "nové" nesmí být na úkor toho, co divák od našich postav čeká. Ale v podstatě, když máte tak silné charaktery, můžete je v podstatě vrhnout do jakékoliv reality a pak jen sledovat, co se bude dít.

8) Kde se vzal nápad na tento noir muzikál?
Noir muzikál je vlastně tak trochu žert sám o sobě. Je to vlastně žánr, který jsme stvořili s Robinem Králem a Janem Lstibůrkem. A kde se vzal nápad? Nedá se to opravdu říct jinak, že nás napad. ;)

9) Naprosto geniálně působí provedení loutek navozujících pocit sledování černobílého filmu. Měli jste tuto výtvarnou metodu již připravenou, nebo jste museli experimentovat?
Byl to velký risk, protože něco takového jsme nikdy nezkoušeli a ani jsem se s tím na divadle nesetkal, takže opravdu to byl naprostý experiment. Ale vyplatil se.

10) Neměl jste trochu obavy s přijetím této hry diváky? Přeci jen, některé slabší povahy se u této hry i bojí :-)
Obavy jsme sdíleli všichni, protože ta hra je opravdu jiná, v tom dobrém slova smyslu, ale dokud nemáte diváky, je vše jen teorie. Takže v podstatě v mém případě, to bylo spíš o síle víry, že jdeme správný směrem. Navíc jsem přesvědčen, že téma hry, je určitým způsobem tak obecné, že mu každý porozumí.

11) Co máte výhledově v profesním plánu a jak daleko do budoucna plánujete?
Co se divadla Spejbla a Hurvínka týká, dokončuji úpravy textu hry maminky Heleny Štáchové, Hurvínek v Hajanech, která bude mít premiéru koncem září. Je to poetická snová pohádka pro nejmenší diváky.
Zároveň podle námětu a písniček Robina Krále a Jana Lstibůrka, chceme uvést v život hru pod pracovním názvem "blázinec". Jedná se opět o hru pro dospělé, ale víc neprozradím. No a blíží se 100 let pana Josefa Spejbla, takže i v tomto směru připravujeme nejedno překvapení.
Diváci se také mohou těšit koncem srpna na premiéru rodinného 3D filmu "Hurvínek a kouzelné muzeum", kde jsem spoluautorem scénáře.
No a mimo Spejbla a Hurvínka v nejbližší době, na podzim bude mít kinopremiéru film Josefa Abrháma ml. "Austerlitz advent". Film volně inspirovaný událostmi okolo bitvy u Slavkova, u kterého jsem spoluautorem námětu a scénáře.
 
Fotogalerie

(kliknutím pravým tlačítkem a vybráním volby "zobrazit obrázek" se fotka ukáže ve větší velikosti)

Miki Kirschner spolu se svou sestrou Denisou na fotografii Radka Cihly - časopis INTERVIEW (6/2017) Miki velmi rád zasazuje naše hrdiny do nečekaných souvislostí. Zde je svébytná variace na obraz Jakuba Schikanedera "Vražda v domě" Zajímavý pohled na vznik ďábelského Slušifera ze hry Jak s Máničkou šili všichni čerti Jakpak v Mikiho podání může dopadnout Hurvínek, když se mu nečekaně splní přání být dospělý...? (ilustrace ke hře Hurvínkovo přání) Miki je autorem textu, režisérem i výtvarníkem veleúspěšné hry Jak s Máničkou šili všichni čerti. Zhotovil k ní i ilustrace pro vydání na CD
Poznámky
Rozhovor byl se svolením převzat z oficiální facebookové stránky Divadla S+H
Datum prvního zveřejněni: 2. 6. 2017
 
Poslední aktualizace: 4.9.2017
[ nahoru ]